Dag 6. Van Franeker Arkens naar station Franeker

26 oktober 2013 - Franeker, Nederland

Opnieuw een mooie wandeldag en dankzij Raymond hebben we een 'taxi' naar ons beginpunt op de kruising van de Schalsumerweg en Arkens.

Via het boerenerf komen we op een schelpenpad dat ons langzaam in het centrum van Franeker brengt. We hebben voor het eerst sinds lange tijd weer een stempel gehaald. Ditmaal in de Stadsherbergh. Wat een vriendelijk ontvangst hier! De kok is tevens de bediener van de brug.

Via het Bolwerk komen we, bij een trappertje. We lopen een beetje de schatkist van Franeker binnen. Wat een rust, schoonheid.... Hierna komen we bij het Korendragershuisje uit 1633. Hier eten we op de trap ons broodje. Hier tegenover heeft in 1900 die andere man gewoond die zoveel heeft betekend voor de astronomie. Dat is wel een foto waard. Hulde voor Jan Hendrik Oort.

Twee stadsomroepers lokken ons van de route af naar een rommelmarkt. Hier scoren we mooie schatten en heerlijke koffie/ranja. Terug op de route zijn we bijna bij ons eindpunt voor vandaag; het station. De kinderen hebben nog een kleine verrassing tegoed. We gaan met de trein weer terug naar Hardegarijp waar Raymond ons op komt halen. Nynke mocht in de trein op het knopje drukken om de deur te openen maar pas als hij brand, zei een meneer, Nynke had geen zin in een brandend knopje. Bjorn vond eigenlijk dat we het laatste stuk wel naar huis hadden kunnen lopen.

Het is bijzonder om, met wandelapp die 200 meter te laat is aangezet, te zien hoe onze wandeltocht eigenlijk verloopt. We stippelen een route uit van ongeveer 4.5 kilometer maar komen door het vele heen en weer gedartel en spelen vandaag uit op 7 kilometer! Van auto tot station hebben we hier 3 uur en 42 minuten over gedaan. Klasse voor die kleine beentjes.

Het wandelen voelt hierdoor als handwerk. Met aandacht en steeds stukjes terughalend worden de indrukken bestendigd. Mooi hoor.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Renske:
    26 oktober 2013
    Schattig! Erg genieten om het op deze manier een klein beetje mee te beleven. x, Renske