Dag 8. Van Tzum naar Winsum (frl)

20 september 2014 - Tzum, Nederland

Het is weer een stralende wandeldag. We vertrekken 12:30 uur vanaf een klein parkeerterrein in Tzum waar Bjorn nog voor de start zijn knieën openhaalt tijdens een glijpartij over grind.

We lopen langs de kerk met de hoogste kerktoren van Friesland. Gelukkig is de mist inmiddels opgetrokken, anders hadden we dit hoogtepunt moeten missen. Buiten Tzum merken we dat we dat de omgeving hier anders is dan vóór het dorp. In plaats van aardappelvelden zien we hier veeteelt; weilanden met koeien, schapen en paarden. Deze omgeving heet 'de greidhoek'. De greiden zijn de weilanden dus we kunnen ons goed in deze term vinden.

De tocht zelf was niet heel bijzonder. Wel was het landschap weer verpletterend. Maar wat ons opviel is dat de kinderen veel opmerkzamer waren. We liepen over een route waar de auto's en wandelaars een redelijk smal boeren weggetje delen. En waar wij voorheen constand moesten opletten op het verkeer in combi met de kinderen, waren de kinderen nu mede oplettend.

Onderweg kwamen we een boer en boerin tegen die een dood schaap langs de weg legden. Het schaap was verdronken. De kinderen vonden het sneu voor het schaap. De boer vond het sneu voor zichzelf.....

Wat veel indruk maakte op de kinderen was het luchtdrukkanon op een boerenerf waarmee vogels op afstand worden gehouden. Het kabaal was hard en galmde over de weilanden.

Om half 3 waren we bij ons eindpunt vlak voor Winsum.  We hebben dan 4,5 kilometer gelopen. Op de terugweg kopen we voor € 1,- een pompoen waar Maaike 'savonds heerlijke pompoensoep van maakt.