Dag 2. Sint Jacobiparochie / St. Jabik

4 mei 2012 - Sint Jacobiparochie, Nederland

Vrijdag 4 mei 2012. De aardappelen zitten allemaal wel zo'n beetje in de grond en de fruitbomen krijgen mooie bloesem. Zeeën van gele paardebloemen maar zelfs de uitgebloeide paardebloemen zijn te nat om mooi 'te blazen'.

Het miezert wat en het is rond 12 graden. We zetten 1 auto bij ons eindpunt, Hearewei 2 in Sint Jacobiparochie. Volgens onze berekening zo'n 4,5 kilometer vanaf ons startpunt van vandaag, de Oudebildtdijk. Het waait wel maar dat is gebruikelijk in deze omstreken.

Gelopen afstand 5,1 kilometer (+ 0,4 naar/terug/in de kerk) . Startpunt 11:15 uur, Eindpunt 14:30 uur

Deel 1 tot aan Sint Jacobiparochie gaat niet van harte. Tessa wil graag lopen en steentjes & schelpjes oprapen maar het is wat te nat waardoor ze zo nu en dan echt in de kinderwagen moet. Björn wil niet echt en vraagt steeds "zijn we er al", "ik wil nu naar huis". Het antwoord dat hij krijgt is "als we wat doorlopen komen we ook zeker thuis...Nynke loopt gestaag door. Wat een (cons)tante.

In Sint Jacobiparochie worden we ontvangen door Klaske Wijbenga in Pension Jacobshoeve (http://www.jacobshoeve.nl/).  Zij was in de voorbereidingen al zo aardig om ons de stempelkaarten toe te sturen zodat we geen 'onnodig' ritje hoefden te maken. We drinken heerlijke thee en mogen ons brood gebruiken in de voorkamer. Tessa hobbelt vrolijk rond. We krijgen de sleutel van de kerk en nemen de kans om dit anders dan gebruikelijke interieur te bekijken.

Na deze uitgebreide pauze lopen we verder. Dit 2e deel van de wandeling gaat als een speer. Het is ook wat droger. Björn en ik spelen met een touw en Nynke staat zo nu en dan op een kiddyboard (soort klein surfboard op wieltjes achter de kinderwagen). Tessa is kort even in dromeland. Maaike redt Nynke uit een wildrooster. Vanaf een afstand lijkt het even alsof Nynke deze pelgrimage op haar knieen doet. Gelukkig zonder pijn.

We sluiten af op de Hearewei 2. Kopen verse biologische scharreleieren en kijken nog even naar de kippetjes en het konijn. Thuisgekomen kruipen Björn en Nynke op de bank, Tessa huppelt vrolijk door huis en Maaike en ik genieten van een kopje koffie. Met z'n allen genieten we even later van een heerlijke bonenschotel van Raymond.